Zagrebački zlatari – Zlatarska radionica Božidara Jakšića
Koncepcija izložbe: Vjeročka Rukavina
Oblikovanje izložbe: Željko Kovačić
Danas, kada suvremena tehnologija i strojna obrada plemenitih materijala preplavljuju tržište, malen je broj onih koji strpljivo nastavljaju tradiciju umijeća ručne obrade unikatnih zlatarskih predmeta. Potrošački mentalitet, a i suvremeni modni trendovi diktiraju jednostavniju i jeftiniju izradu nakita. Upravo tu i postoji opasnost da se zanemari tradicija u individualnoj obradi zlatarskog predmeta.
Kako je zadaća Muzeja grada Zagreba da, uz ostalo, sakuplja predmete koji na bilo koji način govore o izvorima bogate zagrebačke prošlosti i sadašnjosti, željeli smo ovom komornom izložbom podsjetiti na izuzetno vrijednu tradiciju koju je Zagreb imao u izradi zlatarskih predmeta. Kao primjer nastavka tradicije ručne obrade zlatarskog nakita i drugih predmeta izrađenih iz plemenitih materijala predstavili smo radionicu majstora zlatara i draguljara Božidara Jakšića, koji se svojim znanjem i izradom jedinstvenih predmeta nadovezuje na brojne majstore iz bogate zlatarske prošlosti, po kojoj je grad Zagreb bio s pravom poznat i cijenjen u zlatarskom svijetu Europe.
Zagrebački zlatar Božidar Jakšić položio je 1950. godine pomoćnički ispit, a zanat je izučio kod majstora Ivana Krunića. Umijeće zlatarskog obrta stekao je kod zlatara Jurja Ruka, s kojim je od 1964. do 1972. godine bio i suvlasnik zlatarske radnje.
Godine 1957. godine obranio je majstorski ispit pred povjerenstvom Obrtne komore. Već sljedeće godine preuzeo je radionicu zlatara i draguljara Jurja Kolenka i Mirka Kristana, u kojoj se izrađivao isključivo vrhunski nakit. Preuzevši ovu elitnu radionicu, Jakšić je nastavio izradu vrhunskog nakita. No, prijelaz na brzu, komercijalnu i jednostavniju izradu nakita uzeo je golemog maha, pa u svojim nastojanjima nastavka tradicije izrade zlatarskih predmeta Jakšić postaje sve usamljeniji.
Sredinom sedamdesetih godina započela je njegova suradnja s akademskim kiparom Josipom Cmrokom, koji je diplomirao u klasi profesora Frane Kršinića i surađivao u majstorskoj radionici akademskoga kipara Vanje Radauša. U želji da obnovi zagrebačku zlatarsku tradiciju novim načinom izražavanja, ovaj tandem uveo je skulpturu kao novo zlatarsko djelo. Već početkom osamdesetih godina nastali su proizvodi osebujnog oblika i prvoklasne minuciozne izrade, koja je poštovala sve zakonitosti zlatarskog umijeća. Tako je došlo do preplitanja zlatarskog i kiparskog razmišljanja, do uzajamnog poštivanja dvojice majstora, svakog sa svojim specifičnostima.
Skulpture i svijećnjaci dvojice majstora, prikazani na ovoj izložbi, predstavljali su pravo osvježenje u redovitoj zlatarskoj produkciji, koja je većim dijelom usmjerena na izradu uporabnih predmeta, t.j. nakita. Tako je nastala i skulptura koju je zlatar Jakšić namijenio Muzeju grada Zagreba kao poklon uz obilježavanje 750. obljetnice Zlatne bule (1242.-1992.). U toj skulpturi sažeta je želja zlatarskog tandema Jakšić-Cmrok da ovjekovječi sva povijesna događanja tijekom dvogodišnjeg stvaranja neovisne Republike Hrvatske. Na nakovnju kao simbolu zlatarske struke apliciran je amblem organizacije Ujedinjenih naroda, grb neovisne Republike Hrvatske, grb grada Zagreba, inicijal "B" iz povelje kralja Bele IV., kojom je dodijelio povlastice slobodnom i kraljevskom gradu Zagrebu, te konačno amblem Muzeja grada Zagreba kojem je skulptura namijenjena.
Njegujući tradiciju, Božidar Jakšić je svoje ogromno iskustvo prenio na kćerku Biserku Jakšić Reif, koja je završila školu primijenjene umjetnosti, odjel metala, te nakon toga zanat kod zlatara Stjepana Balje. Radeći u obiteljskoj radionici, specijalizirala je vezivanje dragog kamenja tehnikom juvele kao vrhunskog zlatarskog umijeća. U suradnji s Josipom Lizatovićem, koji je diplomirao grafiku na zagrebačkoj Akademiji likovne umjetnosti, oblikovala je juvelirske predmete klasičnim radom u novom dizajnu.
Zbog svega navedenog smatrali smo našom obvezom prikazati na ovoj izložbi unikatne juvelirske predmete nastale u majstorskoj radionici Božidara Jakšića, tim više što je tradicija takve obrade potpuno iščeznula u našim zlatarskim radionicama.
Vjeročka Rukavina
(preuzeto iz kataloga)
Katalog izložbe
Rukavina, Vjeročka. Zagrebački zlatari : Zlatarska radionica Božidara Jakšića.
Zagreb : Muzej grada Zagreba, 1993.