Krunoslav Kern: Moj Brod, Sava i Slavonija
Autor izložbe: Krunoslav Kern
Među slikarima što se oduševljavaju pejsažima uz rijeku postoje određene sličnosti motivskog i tehničkog karaktera pa otuda svako izdvajanje iz tih uhodanih metoda pristupa i tretmana privlači posebnu pažnju. Takva situacija mogla se osobito zapaziti u Slavonskom Brodu, gdje se već dvije godine okupljaju na likovnoj koloniji “Sava” slikari što nastoje pronaći nove vizure i formulirati nove doživljaje izazvane konfrontacijom s rijekom, njenim priobalnim područjem i ljudima što žive pokraj nje. Jedan među onima koji su veoma aktivno prišli tom zadatku i svojim ostvarenjima pridonijeli inovaciji slikarskog definiranja rijeke Save jest i Krunoslav Kern.
U pravom smislu riječi Krunoslav Kern je slavonskobrodski slikar jer njegovu pažnju još od završetka studija privlači gotovo isključivo grad u kojem živi u svim njegovim aspektima. Iako je to slikarstvo čvrsto organski vezano za naznačeni lokalitet, ono je ipak i u svojoj razvojnoj liniji i u svom ekstenzitetu slojevito i raznovrsno. Umjetnik se u tematskom pogledu opredjeljuje za sve žanrove od čistog pejsaža, preko urbanih panorama, mrtvih priroda i drugih motiva. Tu raznovrsnost prati i tehnološka širina u korištenju crteža, akvarela, gvaša, tempere i ulja – uvijek primjerena sadržajnoj adekvatnosti.
Krajolici s rijekom Savom za Krunoslava Kerna su poseban poetski izazov. On u kontrastima gipkosti i podatnosti vodene mase, rahlosti zemlje, vitalnosti raslinja i slikovitosti posavskih zdanja nalazi izuzetno ravnovjesje uzajamne životne povezanosti. Scene s rijeke kojom plove ili su usidreni brodovi, šlepovi i čamci u njegovoj interpretaciji imaju također prizvuk privlačnog bitisanja u tim ambijentima. Kompozicije u kojima dočarava pogled na savski pejsaž uvijek su odmjerene s dovoljnim prostorom za informaciju, ali istovremeno sa zaokruženim dojmom o ugođaju. Boje su tople a intenzitet im zavisi od doba dana ili godišnjeg razdoblja koje označuju. Suptilitet slikara izražen prema tonskoj definiciji posebno je naglašen u akvarelu, gdje također treptaji svjetla pridonose tumačenju određenih raspoloženja. Uz sve te fizičke kvalitete Krunoslav Kern svojim kompozicijama izražava i određena duhovna stanja kako same atmosfere izabranog predjela, tako i vlastitog odnosa prema sagledanom. I baš taj intimitet u promatranju prostora nadahnjuje njegova ostvarenja nekom izuzetnom toplinom i prisutnošću.
Da nije rijeka Sava uvijek izvor romantičnih nadahnuća i oličenje idiličnih scena pokazao je Krunoslav Kern u ciklusu svojih razmatranja ekoloških problema. Predodžbe zagađenosti rijeke, uništavanja njezina okoliša i neodgovornog odnošenja prema svim vitalnim vezanostima čovjeka i Save, našle su u slikama i akvarelima ovog slikara svoj alarmantni eho s duboko humanim ali istovremeno i visokim umjetničkim porukama. Takav tematski okvir jedan je od inovuma u likovnoj obradi rijeke i označava izvjesnu suvremenu formulaciju.
Druga velika slikarska ljubav Krunoslava Kerna je sam grad Slavonski Brod u spletu svojih ulica, trgova, parkova i zdanja. I ovdje slikar s posebnom pažnjom odabire kadrove promatranja nastojeći da izbjegne dopadljive vizure i usredotoči pažnju na suštinsko u predjelima i objektima urbane jezgre. Grad pod njegovim kistom sagledan u različitim atmosferskim prilikama pokazuje ne samo svoje lice kroz fasade, već i nutrinu što se da naslutiti iz kompozicijskih konfrontacija i kolorističkih odnosa. Vjeran realističkoj predstavi slikar ipak kroz prepoznatljivo progovara i o određenim situacijama psihičke naravi tako da slika naselja, iako prezentirana bez ljudskih figura, i obilježava ona neumitna životna gibanja sredine. Boja je i u ovom slučaju u službi označavanja konzistencije slikane materije s priklonom prema tonskom modeliranju. Svjetlo je također jedan od dominantnih faktora što u sretnim okolnostima osunčanosti pridonosi liričnosti i mekoći oblika i atmosfere.
Iako je Krunoslav Kern punokrvni slavonsko-brodski slikar, njegov interes za vrijeme ljetnih mjeseci usmjeren je na istarske pejsaže, urbane aglomeracije i građevine. Kao član likovnih kolonija u Balama i Rovinju on je tijekom godina izgradio svoj specifičan odnos prema krajoliku Istre, proniknuo u osobitosti i fizičke i duhovne tog dijela naše zemlje i uspio naći slikarske formule kroz koje ga sugestivno interpretira. Serija ostvarenja s istarskim motivima bitno se razlikuje od onih slavonskih i to nadasve u koloritu i osvjetljenju. Boje su žešće i intenzivnije s težnjom prema elementarnim vrijednostima, dok je svjetlo snažnije, impresivnije i količinski prisutnije. To posebno dolazi do izražaja kada su u pitanju prikazi povijesnih zdanja prema kojima autor gaji posebnu sklonost i izvodi ih s naglašenom emotivnošću.
Izbor iz opusa Krunoslava Kerna prikazan na ovoj izložbi upečatljivi je odraz sistematskog, upornog i plodonosnog rada jednog umjetnika što je našavši svoja tematska određenja uznastojao da ih produbi u punoći njihove kompleksnosti. On je to i uspio jer njegove slike u tehnici ulja, akvarela i pastela nisu informativne predodžbe o predjelima i njihovu izgledu, već daleko više. One su oličenje i onih unutarnjih silnica koje djeluju na život i rast nekog ambijenta, kao i stanja duha po kojem se određena područja raspoznaju od drugih. Krunoslav Kern je svojim slikarskim radovima uspio ostvariti cjeloviti portret svoje regije, grada i njegove rijeke Save i s pravom mu dadoše epitet senzibilnog slavonsko-brodskog slikara.
Juraj Baldani
(preuzeto iz kataloga izložbe)
KRUNOSLAV KERN (Slavonski Brod, 1935. – Slavonski Brod, 1992.), likovni pedagog i slikar, član Hrvatskog društva likovnih umjetnika od 1969. Odgojio je niz slikarskih naraštaja u Crtačkoj i slikarskoj školi Albert Gruber koju je utemeljio ranih osamdesetih prenoseći im svoju ljubav prema akvarelu. Osnivač je “Brodskog likovnog kruga”. Godine 1980., zajedno s Predragom Gollom pokrenuo je akvarelističku koloniju “Sava”. Kao rezultat kolonije, Galerija umjetnina grada Slavonskog Broda osnovala je Kabinet akvarela jedinstven po uskoj specijalizaciji prikupljanja radova u toj slikarskoj tehnici.
Katalog izložbe
Baldani, Juraj. Moj Brod, Sava i Slavonija : Krunoslav Kern.
Zagreb : Muzej grada Zagreba, 1981.