• 1. Što se krilo pod Muzejom
  • 2. Prije Zagreba
  • 3. Nalazi na mjestu otkrivanja
  • 4. Prvi spomen Zagreba u povijesti
  • 5. Slobodni kraljevski grad na Gradecu
  • 6. Razmirice, kažnjavanja, praznovjerja
  • 7. Medvedgrad
  • 8. Osmanlijska opasnost
  • 9. Gradska znamenja
  • 10. Laška Ves i Nova Ves
  • 11. Občina slavni Kaptolom zagrebački
  • 12. Gradnja katedrale
  • 13. Glavni portal katedrale
  • 14. Unutrašnjost katedrale
  • 15. Bolléova obnova katedrale
  • 16. Župa i župna crkva Sv. Marka
  • 17. Barokni oltari crkve Sv. Marka
  • 18. Cehovi na Gradecu i Kaptolu
  • 19. Meštri kraljevskog varoša i Kaptola
  • 20. Novi sustav gradske uprave
  • 21. Redovnici potiču pobožnost i obrazovanje
  • 22. Redovnice Svete Klare
  • 23. Štovanje Blažene Djevice Marije
  • 24. Velikaši na Gradecu
  • 25. Parkovi i šetališta
  • 26. Život u podgrađu
  • 27. Doba Hrvatskog narodnog preporoda
  • 28. Ban Josip Jelačić
  • 29. Iz domova u vrijeme bidermajera
  • 30. Građanska društva
  • 31. Temelji modernoga grada
  • 32. Ilica postaje glavna trgovačka ulica
  • 33. Iz fotografskog atelijera
  • 34. Donji grad
  • 35. Kazališni život
  • 36. Komunalna djelatnost
  • 37. Život u društvima
  • 38. Senzacije s početka 20. stoljeća
  • 39. Odjeci s bojišnice
  • 40. Kuća i život
  • 41. Drugi svjetski rat
  • 42. U socijalističkoj stvarnosti
  • 43. Zagrebačka škola crtanog filma
  • 44. Zagreb u samostalnoj državi Hrvatskoj
  • 45. Odjeci zagrebačkih događanja
  • 46. Radna soba Ivana pl. Zajca
  • 47. August Šenoa i Zagreb
  • 48. Tilla Durieux i njezina zbirka umjetnina
  • 49. Zbirka mehaničkih glazbenih automata Ivana Gerersdorfera
  • 50. Zbirka stare ambalaže dr. Ante Rodina
  • Naslovnica
  • /
  • O muzeju
  • /
  • Odjeli
  • /
  • Stalni postav
  • /
  • Zbirke
  • /
  • Izložbe
  • /
  • Izdanja
  • /
  • Novosti
  • /
  • Projekti i edukacija
  • /
kontakt | impressum | |
 

Stalni postav 42. U socijalističkoj stvarnosti

Zagreb je nijemo i u strahu proživljavao svibanj 1945. godine. Početkom svibnja napuštali su Zagreb u kolonama dužnosnici NDH, njemačka vojska, domobrani i brojni civili da bi 8. svibnja 1945. godine u Zagreb ušle jedinice JA u nevelikim kolonama.

Komunistički preobražaj društva započeo je odmah uz pomoć Narodne fronte očitujući se vidljivim promjenama gradskih vizura, stavljanjem petokrakih zvijezda na mnoge javne objekte te uklanjanjem spomenika nacionalnom junaku banu Josipu Jelačiću.

Pod parolom Nema odmora dok traje obnova započela je izgradnja brojnih tvornica i komunalnih objekata. Pučanstvo živi u teškim uvjetima uz UNRRA-inu pomoć, koja je barem djelomice ublažila posljedice rata.

Zatvori, strijeljanja i suđenja svakodnevna su zbivanja. Totalitarni komunistički režim simbolički je potvrđen u Zagrebu montiranim procesom zagrebačkom nadbiskupu kardinalu Alojziju Stepincu, koji je nevin osuđen na šesnaest godina tamnice.

U prvom poslijeratnom razdoblju uz ostale velike industrijske pogone podignuta je prva zagrebačka radio-industrija (RIZ), koja je uspostavom Televizije Zagreb (1956) proširila svoju djelatnost. Nadolazi vrijeme kada ti elektronski akustički uređaji postaju obvezni dio kućnog inventara, ljudi postaju željni zabave.

Nakon prvog popuštanja stege socrealizma pokušavaju se u Zagrebu uspostaviti veze sa svijetom. Organiziraju se izložbe poznatih svjetskih umjetnika (Henry Moore, 1958. i Pablo Picasso), utemeljen je međunarodni Muzički biennale suvremene glazbe (1961) i Nove tendencije kao međunarodni likovni pokret (1961). Te akcije bile su poticajne tijekom šezdesetih godina za nova kreativna duhovna previranja.





Demografski rast Zagreba prati promjenu strukture stanovništva, povezanu s tipičnim naglim industrijskim rastom i ekspanzijom stanovništva koje sa sela bježi u Glavni grad. Gospodarska snaga omogućila je realizaciju urbanističkog programa (1962) za Južni Zagreb. Pučanstvo Zagreba se u dvadesetak godina udvostručilo pa potkraj 1971. godine Zagreb broji 602.205 stanovnika. Zagreb dobiva konture velegrada i postaje značajno gospodarsko, prometno i kulturno središte.

Istovremeno dolazi i do političkih, kulturnih i gospodarskih gibanja u želji da se zasnuje demokratičnija i slobodnija Hrvatska. Nositelji novog vremena bili su studenti Zagrebačkog sveučilišta.

Nada Premerl

Copyright © 2007 Muzej grada Zagreba. | Izrada i održavanje: Novena d.o.o.