• 1. Što se krilo pod Muzejom
  • 2. Prije Zagreba
  • 3. Nalazi na mjestu otkrivanja
  • 4. Prvi spomen Zagreba u povijesti
  • 5. Slobodni kraljevski grad na Gradecu
  • 6. Razmirice, kažnjavanja, praznovjerja
  • 7. Medvedgrad
  • 8. Osmanlijska opasnost
  • 9. Gradska znamenja
  • 10. Laška Ves i Nova Ves
  • 11. Občina slavni Kaptolom zagrebački
  • 12. Gradnja katedrale
  • 13. Glavni portal katedrale
  • 14. Unutrašnjost katedrale
  • 15. Bolléova obnova katedrale
  • 16. Župa i župna crkva Sv. Marka
  • 17. Barokni oltari crkve Sv. Marka
  • 18. Cehovi na Gradecu i Kaptolu
  • 19. Meštri kraljevskog varoša i Kaptola
  • 20. Novi sustav gradske uprave
  • 21. Redovnici potiču pobožnost i obrazovanje
  • 22. Redovnice Svete Klare
  • 23. Štovanje Blažene Djevice Marije
  • 24. Velikaši na Gradecu
  • 25. Parkovi i šetališta
  • 26. Život u podgrađu
  • 27. Doba Hrvatskog narodnog preporoda
  • 28. Ban Josip Jelačić
  • 29. Iz domova u vrijeme bidermajera
  • 30. Građanska društva
  • 31. Temelji modernoga grada
  • 32. Ilica postaje glavna trgovačka ulica
  • 33. Iz fotografskog atelijera
  • 34. Donji grad
  • 35. Kazališni život
  • 36. Komunalna djelatnost
  • 37. Život u društvima
  • 38. Senzacije s početka 20. stoljeća
  • 39. Odjeci s bojišnice
  • 40. Kuća i život
  • 41. Drugi svjetski rat
  • 42. U socijalističkoj stvarnosti
  • 43. Zagrebačka škola crtanog filma
  • 44. Zagreb u samostalnoj državi Hrvatskoj
  • 45. Odjeci zagrebačkih događanja
  • 46. Radna soba Ivana pl. Zajca
  • 47. August Šenoa i Zagreb
  • 48. Tilla Durieux i njezina zbirka umjetnina
  • 49. Zbirka mehaničkih glazbenih automata Ivana Gerersdorfera
  • 50. Zbirka stare ambalaže dr. Ante Rodina
  • Naslovnica
  • /
  • O muzeju
  • /
  • Odjeli
  • /
  • Stalni postav
  • /
  • Zbirke
  • /
  • Izložbe
  • /
  • Izdanja
  • /
  • Novosti
  • /
  • Projekti i edukacija
  • /
kontakt | impressum | |
 

Stalni postav 15. Bolléova obnova katedrale

Postupnom obnovom Katedrale - koju je početkom XIX.st. inicirao biskup Aleksandar Alagović, nastavio biskup Juraj Haulik (neogotički glavni oltar i ine pojedinosti); potom su se tijekom stoljeća nizali manji rani historistički zahvati - ništa se bitno nije promijenilo do osamdesetih godina XIX. stoljeća.

Prebendar i povjesničar Ivan Krstitelj Tkalčić smatrao je da je “današnje lice katedrale grdno izopačeno što elementarnimi nepogodami, što domaćimi ratovi, a napokon pokvarenim ukusom koj počam od XVII. vijeka oštetio je monumentalne sgrade” u Italiji, Francuskoj i Njemačkoj pa kako ne bi i u Hrvatskoj.

Potaknut Tkalčićevim mišljenjem, biskup i kardinal Josip Mihalović se odlučno upustio u obnovu Katedrale, povjerivši je najuglednijem stručnjaku, bečkom profesoru arhitekture Fridrichu von Schmidtu. Zbog prezaposlenosti Schmidt je ponuđenu zagrebačku gradnju prepustio svome učeniku i suradniku Hermannu Bolléu. Potres koji je potkraj 1880. godine zadesio Zagreb i teško pogodio Katedralu, nanijevši joj golema oštećenja, neodgodivo je ubrzao već planiranu obnovu.

Godine 1885. završeni su najvažniji radovi u unutrašnjosti, srušen je barokni svod u svetištu, otvoreni zazidani gotički prozori, uklonjen veliki dio inventara.




Godine 1887. postavljene su skele za obnovu zapadnoga pročelja. Podignuta su dva visoka tornja, koja postaju novi i snažni vizualni identitet narastajućega grada. Upravo na tornjevima, jedva dostupno oku, Bollé je maštovito prikazao fantastični bestijarij uz mnoštvo florealnih motiva na fijalama i drugim dekorativnim elementima. U ožujku 1902. godine dovršena je obnova Katedrale. Kako bi se obnovljena Katedrala mogla sagledati u novim dimenzijama, uklonjen je, 1906. godine, tvrđavni zid i stara Bakačeva kula. Bolléova obnova katedrale temeljila se na povijesnoj idealizaciji srednjega vijeka, prikladno i primjereno tadašnjem europskom razmišljanju o graditeljstvu.

Slavko Šterk

Copyright © 2007 Muzej grada Zagreba. | Izrada i održavanje: Novena d.o.o.