• 1. Što se krilo pod Muzejom
  • 2. Prije Zagreba
  • 3. Nalazi na mjestu otkrivanja
  • 4. Prvi spomen Zagreba u povijesti
  • 5. Slobodni kraljevski grad na Gradecu
  • 6. Razmirice, kažnjavanja, praznovjerja
  • 7. Medvedgrad
  • 8. Osmanlijska opasnost
  • 9. Gradska znamenja
  • 10. Laška Ves i Nova Ves
  • 11. Občina slavni Kaptolom zagrebački
  • 12. Gradnja katedrale
  • 13. Glavni portal katedrale
  • 14. Unutrašnjost katedrale
  • 15. Bolléova obnova katedrale
  • 16. Župa i župna crkva Sv. Marka
  • 17. Barokni oltari crkve Sv. Marka
  • 18. Cehovi na Gradecu i Kaptolu
  • 19. Meštri kraljevskog varoša i Kaptola
  • 20. Novi sustav gradske uprave
  • 21. Redovnici potiču pobožnost i obrazovanje
  • 22. Redovnice Svete Klare
  • 23. Štovanje Blažene Djevice Marije
  • 24. Velikaši na Gradecu
  • 25. Parkovi i šetališta
  • 26. Život u podgrađu
  • 27. Doba Hrvatskog narodnog preporoda
  • 28. Ban Josip Jelačić
  • 29. Iz domova u vrijeme bidermajera
  • 30. Građanska društva
  • 31. Temelji modernoga grada
  • 32. Ilica postaje glavna trgovačka ulica
  • 33. Iz fotografskog atelijera
  • 34. Donji grad
  • 35. Kazališni život
  • 36. Komunalna djelatnost
  • 37. Život u društvima
  • 38. Senzacije s početka 20. stoljeća
  • 39. Odjeci s bojišnice
  • 40. Kuća i život
  • 41. Drugi svjetski rat
  • 42. U socijalističkoj stvarnosti
  • 43. Zagrebačka škola crtanog filma
  • 44. Zagreb u samostalnoj državi Hrvatskoj
  • 45. Odjeci zagrebačkih događanja
  • 46. Radna soba Ivana pl. Zajca
  • 47. August Šenoa i Zagreb
  • 48. Tilla Durieux i njezina zbirka umjetnina
  • 49. Zbirka mehaničkih glazbenih automata Ivana Gerersdorfera
  • 50. Zbirka stare ambalaže dr. Ante Rodina
  • Naslovnica
  • /
  • O muzeju
  • /
  • Odjeli
  • /
  • Stalni postav
  • /
  • Zbirke
  • /
  • Izložbe
  • /
  • Izdanja
  • /
  • Novosti
  • /
  • Projekti i edukacija
  • /
kontakt | impressum | |
 

Stalni postav 32. Ilica postaje glavna trgovačka ulica

Gospodarsko središte ujedinjenoga Zagreba postao je polovicom XIX. stoljeća Jelačićev trg i najduža zagrebačka ulica - Ilica, prozvana tako još u XVIII. stoljeću prema istoimenom potoku. Ilica je i glavna gradska prometnica, koja od Trga krivuda prema zapadu prateći udolinu južnih obronaka Medvednice.

U prvoj polovici XIX. stoljeća spominju se u Ilici dućani, te gostionice, poneke pod vrlo zvučnim nazivima: Modroj kugli, Divljem čovjeku, Bijelom labudu, Crnom orlu, Carskom gostioničaru itd. Tridesetih godina XIX. stoljeća Gradski je magistrat dao popločiti Ilicu i Gornji grad, a potkraj XIX. st. nanesen je asfalt i keramit na pločnike; tek je 1910. godine Ilica dobila kolnik od granitnih kocaka, i to samo do Frankopanske ulice.

Sedamdesetih godina je Gradsko poglavarstvo donijelo više propisa o postavljanju cimera i dućanskih portala. Godine 1863. prvi je put Ilica i rasvijetljena, i to ponajprije konzolno postavljenim plinskim svjetiljkama, koje su 1890. godine zamijenjene kandelabrima, a 1907. godine električnim svjetiljkama na stupu.

Godine 1891. godine Ilicom je krenuo tramvaj, ponajprije s konjskom zapregom, koji je na elektrificiranje pričekao sve do 1910. godine. Upravo tada je Ilica postala zagrebačka živa trgovačka ulica, u kojoj su, uz već afirmirane zagrebačke trgovce, utemeljili svoju popularnu trgovačku kuću i bečki trgovci Carl Kastner i Herman Öhler.





U Ilici se “jutrom može gledati vreva dnevnoga sajma i slikovite nošnje seljačtva iz okolice, a pod večer, za vremena korsa, dobrani broj zagrebačkih ljepotica”, bilježi gradski vijećnik Adolf Hudovski u prvoj tiskanoj turističkoj monografiji Zagreb i okolica, Kažiput za urodjenike i strance (1892. g.).

Nada Premerl

Copyright © 2007 Muzej grada Zagreba. | Izrada i održavanje: Novena d.o.o.