Umjetnost Zagreba u Lisabonu
datum početka/završetka: 03.11.2017. / 03.12.2017.
organizator: Grad Zagreb, Veleposlanstvo RH u Portugalu, Muzej grada Zagreba, Galerija Klovićevi dvori
Umjetnost Zagreba u Lisabonu / Art of Zagreb in Lisbon / Atre de Zagreb em Lisboa
Marija Braut i Slavka Pavić: Zagreb iz drugog ugla /
Marija Braut i Slavka Pavić: Zagreb from another angle /
Marija Braut e Slavka Pavić: Zagreb de outro ângulo
3. studeni - 3. prosinac 2017.
Autorica izložbe
Iva Prosoli
Digitalizacija negativa
Boris Cvjetanović, Davor Horvat
Priprema, digitalni ispis i oprema fotografija
B - nula
Likovno oblikovanje tiskovina
Bachrach & Krištofić
Povodom 40-godišnjice prijateljstva gradova Lisabona i Zagreba u Muzeju kočija u Lisabonu 3. listopada otvorena je izložba Marija Braut i Slavka Pavić: Zagreb iz drugog ugla, a u okviru zajedničkog projekta Muzeja grada Zagreba i Galerije Klovićevi dvori Umjetnost Zagreba u Lisabonu .
Slavka Pavić - U prolazu / En passant / En passant 1951
Muzej grada Zagreba predstavlja se s radovima dviju umjetnica, Slavke Pavić i Marije Braut, koje su svojim radom snažno obilježile hrvatsku fotografiju druge polovine 20. stoljeća. Dok je Slavka Pavić djelovala prvenstveno u amaterskim krugovima, kao izlagač, ali i organizator i pedagog te je široj publici kao autor predstavljena tek 2014. godine retrospektivnom izložbom održanom u Muzeju grada Zagreba, Marija Braut bila je priznata gotovo od početka svoga djelovanja. U statusu samostalnog umjetnika surađivala je s brojnim institucijama, prvenstveno kulturnog predznaka te bivala angažirana na brojnim projektima kao službeni fotograf.
Slavka Pavić - Dječak / Boy / Menino 1951
Obje su autorice, međutim, velik dio svojega opusa posvetile upravo gradu Zagrebu. Slavka Pavić djelovati započinje još početkom 1950-ih godina i ubrzo započinje eksperimentirati sa samim fotografskim medijem i njegovim mogućnostima, te postaje glavnom predstavnicom "subjektivne fotografije" u hrvatskoj umjetnosti. Kroz narednih šezdesetak godina svojeg umjetničkog stvaralaštva svojim fotografijama - interesom za detalje i strukture i nepogrešivim osjećajem za kompoziciju, objedinjuje interes za fotodokumentarizam kroz bilježenje promjena u gradu kao i za pejzaže. Bilo da bira šire ili krupne planove, u pozadini njezine ideje često stoji priča, nerijetko uz duhoviti komentar.
Marija Braut - Vrata Oktogona na Cvjetnom trgu / The Octagon Gates at the Flower Market / A porta do Octágono na Praça das Flores c. 1980
Marija Braut fotografijom se pak počinje baviti više od desetljeća nakon Slavke Pavić, i njezina estetika svoje ishodište ima u fotožurnalizmu 1930-ih godina. Tematski gledano, interesi su joj slični onima Slavke Pavić, međutim svojim poetikama dvije se umjetnice uvelike razlikuju. Dok Slavka Pavić, kao što je već spomenuto, puno eksperimentira kako sa samim tehničkim zadatostima medija tako i s pristupom slici, stil Marije Braut ostaje gotovo nepromijenjen u četrdeset godina njezinog djelovanja. Manje opterećena pravilima kompozicije, često si dopuštajući i neoštrine ili kakve druge male „greške“, koncentrira se na nešto drugo. Estetika trenutka njezinih snimaka nastavlja se na tradiciju „fotografije odlučujećeg trenutka“.
Marija Braut - Prodavač ptica na Gornjem gradu / Bird-seller in Gornji grad / Vendedor de pássaros na Cidade Alta c. 1985
Fotografije izabrane za ovu izložbu dio su njihovih donacija Muzeju grada Zagreba.