Zagrebački zlatari – Kontrapunkt – Različiti pristupi nakitu – Zlatarska radionica Biserke Jakšić
Koncepcija izložbe: Biserka Jakšić
Kustosica izložbe: Vjeročka Rukavina
Oblikovanje izložbe i kataloga: Željko Kovačić
Namjera je izložbe u Muzeju grada Zagreba predstaviti obiteljsku zlatarsku tradiciju Jakšić i ukazati na nakit koji je izveden na najvišoj tehničkoj, ali i estetskoj razini. Biserka Jakšić dokazuje time da je sudbinu obiteljske draguljarske radionice znala uzeti u svoje ruke, a zadivljuje što nije ostala samo na izvanredno izvedenim replikama, tj. ponavljanjima, već se uspješno upustila u svijet estetskog i dizajnerskog istraživanja. Ustrajala je u toj "zakletvi" usprkos nepovoljnom ekonomskom trenutku.
U zlatarskoj radionici Biserke Jakšić (rođ. 1963. u Zagrebu) tradicija ručne izrade nakita njeguje se još od 1922. godine kada su je utemeljila dvojica tada najuglednijih zagrebačkih zlatara, Mirko Kristan i Juraj Kolenko.
Sretnom je sudbinom 1958. godine Biserkin otac, Božidar Jakšić, samo godinu dana poslije obrane majstorskog ispita, preuzeo taj atelier. Zlatarski majstor Božidar Jakšić nastavio je preuzeti način rada. Štoviše, želja mu je bila da novim istraživanjima obnovi zagrebačku zlatarsku tradiciju, s ciljem razvoja zlatarske struke.
Biserka Jakšić je upornim i minucioznim radom, pod paskom oca, strogog učitelja, uspješno savladala složene zadatke na izradi klasičnog nakita. Tek kada je savladala klasičnu obradu, zakoračila je naprijed. Zahvaljujući tome mogla je mijenjati i morfologiju koju je sama počela osmišljavati, ali koja uvijek tehnički počiva na starim dobrim zlatarskim kanonima.
Premda se čini čudnovato, u zlatarskom cehu ima vrlo malo žena zlatara, koje drukčije, strastvenije, koji put pomalo rastrošnije razmišljaju o nakitu i njegovim kombinacijama. Biserka Jakšić kao zlatarica doista i razmišlja kao žena pa na taj način oblikuje nakit, prepoznatljiv u svom osebujnom obliku. Izradbi nakita pristupa dvojako: prvi je način kada mora zadovoljiti narudžbu, a drugi kada mora odgovoriti osobnom izazovu, tj. kada joj se dopusti osobna kreativnost i kada se osjeća potpuno slobodno.
Smisao ove izložbe je i u tome da dade daljnji poticaj, ne samo Jakšićevima već i svim drugim zlatarima, da prikažu rad i vrijednosti svoga zanata, ne samo kroz "grame" i cijenama u izlogu, već da u njemu potraže svoje likovne izraze u ovom dijelu umjetnosti i sveukupne ljudske kulture.
Po osobnoj želji Biserke Jakšić, naziv ove izložbe je "Kontrapunkt", što u svijetu glazbe znači da se dvije ili više melodija povežu tako da izvođene istodobno skladno zvuče. Na takav način, u simboličnom smislu na ovoj izložbi svi prikazani pristupi nakitu – ima ih desetak – međusobno se isprepleću i daju jedinstvenu sliku iz koje možemo pročitati njezin prepoznatljiv zlatarski rukopis.
Ova je prilika da se prikaže samo jedan dio pristupa koji je sazrio i koji je razvijan u proteklih petnaest godina rada, ali znatiželja i volja za daljnjim kreativnim radom urodit će dakako i novim pristupima.
Vjeročka Rukavina
Katalog izložbe
Rukavina, Vjeročka. Zagrebački zlatari : Kontrapunkt : Različiti pristupi nakitu : Zlatarska radionica Biserke Jakšić.
Zagreb : Muzej grada Zagreba, 1998.