Socijalistički realizam - iz Zbirke hrvatske fotografije Fotokluba Zagreb
Koncepcija izložbe: Zdenko Kuzmić
Oblikovanje plakata: Miljenko Gregl
Marom Vladka Lozića, tadanjeg tajnika Fotokluba Zagreb, osnovana je 1970. godine Zbirka hrvatske fotografije. Vitalnost Zbirke manifestira se dvojako: prvo u tome što nam omogućuje spoznavanje mnogih autorskih vrijednosti i, drugo, obradu i vrednovanje određenih povijesnih etapa u razvoju fotografske umjetnosti u Hrvatskoj, od ranih 1930-ih godina pa sve do danas.
Ova izložba samo je jedan segment iz fotografske prošlosti koji je moguće sagledati i objektivizirati, ne samo kao niz činjenica iz života Hrvatske jednog vremena, već i kao zbir zanimljivih i vrijednih fotografskih ostvarenja nastalih u doista specifičnim okolnostima.
Fotografije su tematski određene "diktatom vremena", nabijene fotografskim činjenicama i autorskim zapažanjima, a značajka im je da promatraču ne nameću gotove zaključke, već ga navode na razmišljanje, prepuštajući mu da sam formulira nova pitanja i potraži na njih odgovore.
Odmah po završetku Drugoga svjetskog rata svoj prostor osvaja normativno-programska struja u umjetnosti, u čijem je temelju bilo nastojanje navesti umjetnike da svojim djelima ispunjavaju doktrinarne zadatke Komunističke partije, t.j. da pridonose isplaniranoj "socijalističkoj preobrazbi" društva. Tako, prvih godina nakon oslobođenja, fotografi proširuju svoju tematiku novim motivima, kao što su omladinska gradilišta, podizanje tvorničkih i industrijskih objekata, sretna lica graditelja, idilični život sela, folklor naroda i narodnosti te socijalistička izgradnja.
Pojavljuje se veliki broj autora čije će djelovanje ostaviti vidan trag u hrvatskoj fotografiji. Nažalost, Zbirka Fotokluba nema u svom fundusu radove svih autora jer je veliki broj fotografija netragom nestao, ali ono što je sačuvano doista je vrijedno i može nam pružiti sliku stanja, ali i odnosa autora u novonastaloj situaciji.
U Zbirci se čuva sto ostvarenja jedanaest autora, od kojih je najveći dio prikazan na ovoj izložbi, podastirući nam isječke vremena rata i poslijeratne izgradnje. Našoj fotografskoj publici njihova imena dobro su poznata:
- Tošo Dabac,
- Zvonimir Grčman,
- Aleksandar Kukec,
- Ivan Medar,
- Milan Pavić,
- Drago Rendulić,
- Ante Roca,
- Žorž Skrygin,
- Zlatko Šurjak,
- Zlatko Zrnec i
- Vilko Zuber
sve fotografski znalci i utemeljitelji nove fotografske ideje, baštinjene iz zlatnih vremena hrvatske fotografske umjetnosti iz vremena prije rata.
U njihovim slikama likovi i objekti ne poziraju niti glume, oni su zatečeni u ambijentu. Autori hrabro proširuju tematske zadatosti, a konkretan povijesni tijek razvitka zatečene stvarnosti svode na gotovo apstraktne forme i sheme u kojima neće dominirati sadržaj, nego čista likovnost ostvarena sredstvima primjerenim izražajnim mogućnostima fotografske slike. Gotovo hotimično ispuštaju iz vida sve ono što je njihovom načinu likovnog izražavanja i poimanja sporedno. Djela su to rijetke ozbiljnosti i kreativne uvjerljivosti fotografske ponovljene tradicije, nipošto puke, politički zahtijevane ilustrativnosti.
Zdenko Kuzmić
Slike s izložbe
foto Miljenko Gregl, MGZ
Katalog izložbe
Kuzmić, Zdenko; Vladko Lozić. Socijalistički realizam : iz Zbirke hrvatske fotografije Fotokluba Zagreb.
Zagreb : Muzej grada Zagreba, 2006.